COACHING

Merk je dat je puber worstelt met allerlei vragen? Zie je dat je puber niet gelukkig is? Lijkt alles wat je zegt verkeerd te vallen?

Al de dilemma’s waar een puber mee zit en niet met jullie, als ouders, over wil praten, kunnen ervoor zorgen dat je even niet meer weet hoe je contact kan krijgen met de puber. Je puber zit in de fase waarop hij/zij zich gaan afzetten tegen zijn ouders en waar hij/zij op zoek gaat naar zijn of haar eigen identiteit. Deze zoektocht kan gepaard gaan met veel onzekerheid, frustratie en verwarring. Het is belangrijk dat de puber zicht erkent en begrepen voelt, juist in deze fase van afzetten.



Eén van mijn eerste vragen die ik stel tijdens mijn coaching is: 'Wat je echt zou willen doen als tijd en geld geen rol zouden spelen?’  

Wat zou je doen als je voldoende geld zou hebben, je hoeft niet meer te werken voor geld, je hebt voldoende tijd. Wat zou je dan doen? Dromen is iets wat we niet veel meer doen en leren. Niet thuis en niet op school. Maar waarom niet?  Waarom leren we dit niet op school? Dit vraag ik mij vaak af. En deze vraag heb ik ook al vaker gehad van pubers. Waarom leren we leerlingen niet te dromen over werk, dingen die je zou willen doen, reizen?

De coaching is gericht op een positief veranderproces en ga uit van de mogelijkheden en oplossingen die de puber (onbewust) al bezit. Het is belangrijk dat pubers weer bewust worden van wat ze eigenlijk allemaal al in huis hebben. In gesprek zal de puber tools krijgen waardoor ze zich weer bewust worden van hun eigen mogelijkheden en kwaliteiten en ze ontwikkelen een positievere mindset. Op deze manier kunnen de kwaliteiten en mogelijkheden van de puber als hulpbron worden ingezet in andere situaties. Dit zal de zelfredzaamheid vergroten.

'Als je iets nodig hebt om in te geloven, geloof dan in jezelf.'

1-OP-1 COACHING

(OP LOCATIE OF OP AFSTAND)

In de 1-op-1 coaching gaan we in ongeveer 5 tot 7 sessies werken aan de hulpvraag of het doel van de puber. Wanneer ik een puber coach ben ik een luisterend oor, stel ik vragen om bij de kern van de hulpvraag te komen en vragen om de puber te triggeren, stimuleer ik de puber om zelf in actie te komen en help de puber zichzelf en zijn gedachten te begrijpen. ⁣

Wat ik belangrijk vind is dat een puber tevreden is met wie hij/zij is en dat ze een positievere mindset ontwikkelen. Dit is belangrijk, omdat ze dan meer uitgaan van hun eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Pubers kunnen namelijk al heel veel en hebben vele talenten in huis. Ik help hen om deze talenten weer naar boven en te halen ze te gebruiken. ⁣

Ik bied coaching ook op afstand aan, omdat het handig is en het eigenlijk net zo goed werkt als dat de puber en ik met elkaar in 1 ruimte zitten. Belangrijk is dat ik kan zien wat ons gesprek met je doet en kan ik inhaken op datgene wat gebeurd. Daarbij kan ik ook zaken verduidelijken door je iets te laten zien en uit te leggen op papier.

OVERSTAPCOACH PO-VO

In groep 8 van de basisschool krijgt een beginnende puber een schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Een belangrijke en spannende stap.
De meeste pubers wennen binnen een paar weken aan een nieuwe omgeving, gaan mee in de flow en hebben gezonde spanning. Sommige pubers hebben hier wat meer tijd voor nodig. Ik begeleid pubers die het nodig hebben om wat meer voorbereid en met meer vertrouwen de overstap te maken van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is groot. Huiswerk maken, plannen, leren voor toetsen, wisseling van docenten en lokalen, nieuwe klasgenoten, groter schoolgebouw....Het is voor veel pubers lastig en spannend.

In de overstapcoaching (dit kan 1-op-1, maar ook in groepsverband) bereid ik de puber in ongeveer 8 sessies de overstap naar het middelbaar onderwijs voor. Door de ervaringen in het verleden kan het voor een puber spannend zijn om de overstap te maken en daarom is het belangrijk dat de puber een positieve mindset heeft over zichzelf en zijn/haar toekomst.

Meer informatie.